Mats Melbin, tillsammans med sina partners i High Coast Electric, satsar på att tillverka elbåtar i Örnsköldsvik.
Just nu utvecklar High Coast Electric en eldriven aluminiumbåt i Örnsköldsvik. Tanken är att den
första prototypen ska vara klar redan i slutet av 2023 och hela produktionen ska ske i Örnsköldsvik.
– De senaste två till tre åren har intresset för elbåtar ökat kraftigt, vi tror det finns luckor på marknaden,
säger Mats Melbin, en av personerna bakom projektet.
High Coast Electric är ett nystartat bolag, men planerna att ta fram en båt i aluminium är inte ny. Under flera år har Mats Melbin tillsammans med Tommy Gustavsson Rask och Peter Johansson designat ett annat båtkoncept som fick avbrytas när en samarbetspartner drog sig ur. Men i och med den snabba utveckling som sker inom elektrifiering såg de en möjlighet att göra en omstart.
– Vi kände att vi lagt så mycket tid och arbete att vi inte ville att det skulle gå om intet, samtidigt hade marknaden för elbåtar blivit mer intressant. Därför fortsätter vi nu med ett elkoncept, säger Mats Melbin.
Båtmodellen beskrivs som en fritidsbåt med det lilla extra när det kommer till sjöegenskaper och prestanda. Skrovet är specialdesignat för att ha så låg friktion som möjligt i vattnet.
– Det är en båt för fritidsändamål, för människor som vill leva i skärgården och använda båten under stora delar av året. Den kommer att tåla väldigt mycket - en exklusiv båt för människor med höga krav, säger Mats Melbin.
Tanken är att hela kedjan från design till produktion ska ske i Örnsköldsvik. Och förhoppningen är att det ska skapas flera jobbtillfällen, dels i prototypfasen men allt fler ju längre projektet fortskrider.
– Vi skulle kunna göra alla delarna här i Örnsköldsvik, det är planen, säger Mats.
Intresset för eldrivna fordon är stort inom många olika sektorer men Mats Melbin ser även många hinder som måste hanteras, där räckvidden är en av dem.
– Viljan att bli kvitt fossilberoendet är starkt, människor vill gå från bensin- och dieseldrivet till elektriskt. Men batterierna i dag har relativt låg energitätet jämfört med bensin och diesel, vi tror och hoppas att det kommer förändras till det bättre, säger Mats.
Redan nästa år planeras första prototypen vara redo för sjösättning och om allt går vägen kan den första båten levereras redan 2024.
Text: Ludwig Grundström
Foto: High Coast Electric/Privat
På Örnsköldsviks kommuns webbplatser använder vi kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig